November 22, 2009 -- The son of Albert Camus has joined the French leftwing establishment in opposing a plan by President Sarkozy to elevate the country’s greatest post-war writer by moving his remains to the Panthéon necropolis in Paris. Jean Camus, 64, one of the late writer’s twin children, sided with penseurs and politicians who are accusing Mr Sarkozy of trying to cash in on the fame of the Algerian-born novelist and philosopher who died in a car crash, at the age of 46, near Paris in January 1960.
Mr Sarkozy announced last week that he wanted to mark the 50th anniversary of Camus’s death by having his remains moved from a cemetery in Provence to the Panthéon, the secular temple on the Left Bank where France inters its greatest men and women. Camus, a Nobel prize winner whose existentialist masterpieces include L’Etranger (The Outsider) and La Peste (The Plague), has never been more popular in France and the world. Although controversial in his lifetime he has emerged in recent decades as a pioneer of post-modern thought. While the reputation of Jean-Paul Sartre, his colleague and rival, has sunk, Camus is revered as a humanist who, like George Orwell, took an early and unpopular stand against Soviet Communism.
Mr Camus joined the opponents in saying that the pioneer of the absurd and apostle of the individual against authority would have abhorred the pomp of reburial in the Panthéon. Moving his remains from Lourmarin, near Avignon, would be a countersense for a man who despised honours, Mr Camus told the newspaper Le Monde through an intermediary. He said that he suspects that Mr Sarkozy is trying to exploit the legacy of his father. Catherine Camus, his twin, approved of the plan because “this would be a symbol for people for whom life is very hard”. On the other hand however her father was a man who detested honours, she noted, adding: “That is why it is not a simple question.”
Olivier Todd, a Camus biographer, said “This is a gimmick. It’s part of Sarkozy’s technique of hijacking the intellectual milieu. It flies absolutely in the face of everything that the author of l’Homme Revolte stood for ... Camus does not need Sarkozy. Sarkozy needs a little intellectual glitter.”
Mr Sarkozy’s plan follows a tradition of honouring the nation’s heros. Jacques Chirac, his predecessor, had the remains of Alexandre Dumas and André Malraux, a war hero and post-war writer, shifted to the Left Bank edifice which houses Voltaire, Rousseau, Victor Hugo, Jean Moulin, Marie Curie and Louis Braille. Mr Sarkozy’s political opponents consider the operation to be a stunt to win favour. His approval rating dropped by two points to 36 per cent over the past month, the Ifop polling agency said yesterday.
François Bayrou, leader of the MoDem party, said: “National recognition does not require any pomp, and I am sure that Camus would not have liked this sort of pomp.” Some conservative writers however approve of the plan. Alain Finkielkraut, a star of the new philosophy movement that emerged in the 1970s, said that Camus deserved the consecration. At a time when Mr Sarkozy was campaigning to define French national identity, it would be healthy to elevate to the Panthéon a writer who came from a poor pied-noir - north-African colonial - family, he said. He added however: “I have the feeling, perhaps superstitious, that he should not be extracted from his last resting place.”
+ Reply to Thread
Results 1 to 7 of 8
-
22nd November 2009 21:56 #1
Super Moderator
Sarkozy plans to rebury Albert Camus in the Panthéon
-
22nd November 2009 22:07 #2
Super Moderator
Dimanche 22 Novembre 2009 -- Selon Le Monde, Jean Camus refuserait de transférer les restes de son père au Panthéon, l'écrivain Albert Camus décédé il y a cinquante ans, comme l'avait suggérer Nicolas Sarkozy. Selon son entourage, Jean Camus estime qu'une telle décision serait un "contresens" sur la vie de l'auteur de l'"Homme révolté", rapporte Le Monde. Il craindrait une "récupération" de son père par le chef de l'Etat. L’accord de la fille d’Albert Camus, de son côté, ne pose pas de problème, selon l’Elysée. Nicolas Sarkozy avait déclaré, jeudi dernier, son intention de faire entrer Albert Camus au Panthéon, un demi-siècle après la mort accidentelle de cet écrivain qui reçut le prix Nobel de littérature. "Ce serait un symbole extraordinaire", avait estimé le président de la République. Il affirmait avoir déjà pris contact avec les membres de sa famille : "J'ai besoin de leur accord".
-
22nd November 2009 22:12 #3
Super Moderator
Dimanche 22 Novembre 2009 -- Catherine Camus, la fille de l'écrivain Albert Camus, a estimé samedi 21 novembre que le transfert envisagé de la dépouille de son père au Panthéon était "un beau symbole", tout en soulignant qu'elle n'avait "que des doutes" sur la décision à prendre.
"Un beau symbole"
"C'est une question qui me dépasse, je me sens très petite. J'admire ceux qui ont une idée très arrêtée. Moi, je n'ai que des doutes, je suis dépassée par ça", a-t-elle déclaré sur France Inter. "Je pense à tous ceux qui sont de la même origine que mon père, c'est-à-dire très pauvres, et à ma grand-mère qui était femme de ménage. Peut-être que c'est aussi un hommage qui lui est rendu à elle et, de ce point de vue là, c'est peut-être aussi un symbole pour tous ceux pour qui la vie est très dure", a-t-elle poursuivi. Interrogée sur une éventuelle "récupération" politique de l'écrivain, Catherine Camus a indiqué qu'elle "ne se situe pas sur un plan politique". "Je ne me souviens pas de qui a fait entrer Zola, Malraux... Je ne pense pas que le problème se situe là. Si certains le pensent, ils ont peut-être raison", a-t-elle ajouté.
"Un contresens"
À la question "vous ne vous opposeriez pas à son transfert ?", elle répond : "Je ne sais pas. C'est quelqu'un qui essayait de parler pour tous ceux qui n'avaient pas la parole et de ce point de vue là c'est un beau symbole". Catherine Camus a également rappelé que son père "était claustrophobe" et "n'aimait pas" les honneurs: "C'est pour ça que la question n'est pas simple". Selon Le Monde.fr, qui cite l'entourage du fils d'Albert Camus, Jean Camus, ce dernier estimerait pour sa part qu'un transfert de son père au Panthéon serait "un contresens" et s'oppose à une telle décision. Nicolas Sarkozy a estimé jeudi que "ce serait un symbole extraordinaire" de faire entrer Albert Camus au Panthéon, un demi-siècle après la mort accidentelle du prix Nobel de littérature, le 4 janvier 1960. Le chef de l'Etat a indiqué qu'il avait "déjà pris contact avec les membres de sa famille", parce qu'il a "besoin de leur accord".
-
22nd November 2009 22:26 #4
Moderator
since when does he get to decide whose remains to move and where...
NEVER grow up
Al Imran 147 - BE OPTIMISTIC!!
your ≠ you’re

-
23rd November 2009 18:55 #5
Super Moderator
November 23, 2009 -- A friend and biographer of Albert Camus has joined opposition to the idea of moving the legendary French author's remains to Paris. Olivier Todd told the BBC that the proposal would contradict the whole of Camus' life and work. President Nicolas Sarkozy suggested last week relocating Camus' remains to the Pantheon, the resting place for French national heroes. Camus' ashes are buried in the southern French village of Lourmarin. Author of The Outsider and The Fall, Camus was killed in a car crash in 1960 at the age of 46. A Nobel Prize-winner, Camus was seen as non-conformist and politically from the left. Speaking last week, centre-right President Sarkozy said no decision had been taken, but it would be highly symbolic to have Albert Camus interred at the Pantheon. He told reporters at last week's European Union summit that it would be "a particularly pertinent choice" in time for the 50th anniversary of the author's death in January. But speaking to the BBC's PM programme, Mr Todd labelled the idea a "stupid gambit". "Throughout his life, he refused honours," he said. "He accepted the Nobel Prize but only to speak out about the fate of Algeria and the French population of Algeria". Members of Camus' family have been contacted by the French authorities and their approval would be needed. His daughter, Catherine, has told French radio that she has doubts about the idea. Her brother, Jean, was quoted in Le Monde as saying it would contradict what Camus stood for.
-
24th November 2009 18:41 #6
Registered User
-
30th December 2009 13:00 #7
Super Moderator
Yazid Haddar :
Mercredi 30 Décembre 2009 -- Peut-on dissocier Albert Camus d'Alger ? Peut-on dissocier Albert Camus de l'Algérie ? Impossible ! Sans l'Algérie, Camus aurait-il écrit L'Etranger ? Camus est-il algérien ? La réponse dépend de vous et de l'idée que vous vous faites de l'identité. J'ai l'impression qu'en repensant aux années cinquante et post-indépendance, l'élite algérienne ne parvient pas à dissocier Camus de la politique. Pourtant, Camus n'était pas un politicien. Peut-être incarnait-il l'espoir d'une révolution intellectuelle émise par l'élite algérienne de l'époque ? Un homme qui refusait les injustices mais « qui préférait sa mère à la justice » comme tout Méditerranéen vénère sa mère. Quel Algérien préfèrerait la justice à sa mère ? Et pourtant, c'est toujours cette phrase qui revient à chaque fois qu'on aborde Camus en Algérie, comme si Camus se réduisait à cela. Quand j'étais étudiant à l'université d'Alger, lorsqu'on parlait de lui c'était souvent cette phrase qui revenait. On oublie le Camus qui a écrit sur la misère des Algériens, sur les massacres du 8 mai 1945, on oublie ses interventions auprès du Général de Gaulle pour les condamnés à mort. On oublie également qu'il faisait partie des fondateurs de Alger Républicain, ce journal qui a tant éveillé les consciences nationales. Le rôle de Camus et son attachement à sa terre natale ne peuvent pas être réduits à une phrase. J'avoue qu'à cause de ces idées fausses répandues dans le milieu universitaire, l'idée de lire Camus ne m'avait jamais séduit. Jusqu'au jour où, dans une bibliothèque d'Alger, j'ai sympathisé avec un Européen qui m'a demandé de l'accompagner visiter Tipasa. J'étais tout fier à l'idée de lui montrer la beauté de l'Algérie. Une fois arrivé à Tipasa, j'ai vu mon interlocuteur ouvrir un livre, Noce d'Albert Camus, et lire des extraits sur les ruines tout en contemplant le soleil et respirant l'odeur de la mer bleue. La lecture de L'Etranger m'a complètement bouleversé. Un nouveau style d'écriture et surtout beaucoup d'interrogations, notamment sur la manière dont l'Arabe était perçu. Camus mérite une place dans notre histoire ; qu'on le veuille ou pas, il fait partie de nous. Le nier, me semble-t-il, c'est nier une partie de notre mémoire. Nous devrions dépasser le Camus politique, quelle que soit sa vision de l'histoire de l'époque, pour lui donner le rôle et l'importance qu'il mérite, en commençant par l'école. Cependant, sa place n'est pas au Panthéon, elle est parmi les siens, au cimetière qui prédomine la baie d'Alger en accueillant la mer bleue à bras ouverts.

LinkBack URL
About LinkBacks
Reply With Quote

Bangladesh
Ecuador
Morocco
Nepal
Nicaragua
Puerto Rico
Russia
Scotland
South Africa