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Western Sahara conflict

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  • RABAT, December 13, 2007 - Morocco appealed Wednesday for the United Nations to intervene to prevent a meeting of Western Sahara's pro-independence Polisario Front in a key buffer zone, arguing it violated a 1991 ceasefire.

    "This concerns a serious violation and compromises the ceasefire accords concluded in 1991," Morocco's UN ambassador Mostafa Sahel said in a letter to Secretary-General Ban Ki-moon, arguing the UN was tasked to ensure the zone was "exempt from any military presence or civilian installations."

    Based outside Algeria's desolate southwest desert town of Tindouf, the Polisario plans on holding talks in Tifariti, Western Sahara, located near a so-called "defense wall" erected by Rabat in the 1980s to repel rebel attacks.

    Morocco's parliament also condemned the Tifariti meeting.

    The Moroccan complaints come ahead of a third round of UN-mediated talks in January outside New York between Rabat and the Polisario on the future status of Western Sahara, a phosphate-rich, disputed territory in northwest Africa.

    Morocco and the Polisario have already held two rounds of UN-sponsored exploratory talks, in June and August, but failed to bridge the wide gap between their respective positions.

    Morocco has proposed to grant autonomy to the Western Sahara, which it annexed in the 1970's following the withdrawal of colonial power Spain, sparking a war with the Algerian-backed Polisario seeking independence for the territory.

    But Rabat has repeatedly pushed back a promised self-determination referendum and since 2002 has insisted such a vote is not necessary.

    The Polisario is still holding out for a referendum.

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    • December 13, 2007 -- At a joint session on Wednesday (December 12th), both houses of Morocco's Parliament adopted a declaration denouncing Polisario Front statements indicating it may resume armed conflict over the disputed Western Sahara. Moroccan MPs described the Polisario statements as "an obstacle" to UN-led peace negotiations aimed towards ending the 32-year old dispute between Morocco and the Polisario. Last week, for the first time since a 1991 ceasefire agreement, the Polisario asked its congress to consider resuming armed struggle against Morocco as a strategy to achieve independence. Morocco's Parliament urged the UN to intervene to stop the congress and said that renewed conflict would further destabilize the region.

      The congress of the Sahrawi Arab Democratic Republic is due to be held from December 14th to 16th, only a few weeks before a third round of UN-led negotiations with Morocco in Manhasset, New York. Two rounds of negotiations held earlier this year yielded no significant results on the status of Western Sahara. The Polisario Front is seeking independence. Morocco has proposed an autonomy option under Moroccan sovereignty.

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      • Vendredi 14 Décembre 2007 -- Le XIIe congrès du Front Polisario s'est ouvert vendredi pour cinq jours ?* Tifariti (550 km au nord-est d'Al-Ayoun), dans les «territoires libérés du Sahara occidental», en présence de plus de 1.700 délégués et de 250 invités étrangers.

        C'est la deuxième fois depuis sa création en 1973 que le mouvement indépendantiste tient son congrès dans les «territoires libérés» du Sahara occidental, après celui de 2003. Les précédents congrès s'étaient tenus dans les camps des réfugiés sahraouis près de la ville algérienne de Tindouf (sud-ouest), où est basé le Polisario.

        Le Maroc avait appelé mercredi l'ONU ?* intervenir pour empêcher la tenue du congrès ?* Tifariti, une «zone tampon » du Sahara occidental, selon Rabat. Le chef de la diplomatie marocaine Taïeb Fassi-Fihri a dénoncé jeudi la tenue de la réunion dans cette localité comme étant une «violation caractérisée du cessez-le-feu» conclu en 1991 sous l'égide de l'ONU, dans une lettre au secrétaire général des Nations unies, Ban Ki-Moon.

        Selon le Polisario, Tifariti est située dans les territoires «sahraouis libérés», ?* quelque 70 km ?* l'est du «mur de défense» érigé par l'armée marocaine dans les années 1980 pour repousser les attaques du mouvement indépendantiste. Ce mur coupe en deux le Sahara occidental sur plus de 2.000 km. L'ONU a délimité une zone tampon ?* l'est de ce mur, large de 3 km, pour superviser le cessez-le-feu. Tifariti est largement en dehors de cette zone estime le Polisario.

        Le congrès doit élire un nouveau secrétaire général du Polisario et renouveler le secrétariat national du mouvement, composé de 41 membres. Les délégués doivent également discuter du conflit du Sahara occidental et se prononcer sur «la poursuite des négociations avec le Maroc ou la reprise de la lutte armée», selon le Polisario.

        Le Maroc et le Polisario ont déj?* tenu deux séries de pourparlers ?* Manhasset ?* côté de New York, en juin et en août, mais sans parvenir ?* une avancée notable. Une troisième série de discussions est prévue dans cette même ville du 7 au 9 en janvier prochain. Le Polisario et le Maroc sont liés par un accord de cessez-le-feu, en vigueur au mois depuis 1991.

        Ce cessez-le feu devait être le prélude ?* l'organisation d'un référendum d'autodétermination au Sahara occidental. Le référendum n'a toujours pas pu être organisé en raison de divergences sur la composition du corps électoral devant y participer.

        Aujourd'hui le Polisario réclame l'organisation de ce référendum, sous l'égide de l'ONU, qui laisserait aux électeurs sahraouis le choix entre trois options: rattachement au Maroc, indépendance ou autonomie sous souveraineté marocaine. Le Maroc s'en tient ?* sa proposition d'une autonomie sous souveraineté marocaine, qu'il qualifie de seule voie possible vers une «paix des braves».

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        • Vendredi 14 Décembre 2007 -- La lutte armée est "un droit légitime des Sahraouis", a déclaré vendredi le secrétaire général du Front Polisario Mohammed Abdelaziz ?* l'ouverture du XIIe congrès de ce mouvement qui revendique l'indépendance du Sahara occidental annexé depuis 1975 par le Maroc.

          "Nous menons une guerre de libération juste qui se poursuivra jusqu'?* la réalisation de ses nobles objectifs, quel que soit le temps que cela prendra et quelles que soient les manoeuvres des colonialistes, et quelles que soient les formes de lutte que les résolutions internationales autorisent", a déclaré M. Abdelaziz dans un discours prononcé ?* l'ouverture de ce congrès.

          "Ces résolutions légitiment notre combat pour défendre nos droits par tous les oyens, par la résistance pacifique et par la lutte armée", a-t-il ajouté. Le Maroc et le Polisario observent depuis 1991 une trêve supervisée par les Nations unies, qui maintient dans ce territoire une force, la Minurso, pour l'organisation d'un éventuel référendum d'autodétermination.

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            • Dimanche 16 Décembre 2007 -- Le Polisario met en doute la volonté du Maroc de participer au 3e round des négociations sur l'avenir du Sahara Occidental, du 7 au 9 janvier ?* Manhasset (New York), a déclaré dimanche un porte-parole du mouvement sahraoui, M'Hamed Kheddad.

              "Je doute que le Maroc aille au troisième round des négociations, car il ne veut pas la paix", a précisé M. Kheddad en marge du XIIe congrès du Polisario. "Le Maroc portera la responsabilité de tout recul des efforts des Nations Unies pour instaurer la paix au Sahara occidental", a-t-il averti.

              Le Maroc a de son côté catégoriquement démenti qu'il n'irait pas au 3e round. Selon un responsable marocain contacté par l'AFP, "le Maroc a des engagements avec l'ONU qu'il respectera toujours en commun accord avec l'organisation mondiale".

              Le congrès du Polisario s'est ouvert vendredi pour cinq jours ?* Tifariti (550 km au nord-est d'Al-Ayoun) dans les territoires libérés du Sahara occidental, en présence de plus de 1.700 délégués et de 250 invités étrangers, selon le Polisario. Le Maroc avait appelé l'ONU ?* intervenir pour empêcher la tenue du congrès ?* Tifariti, une "zone tampon" du Sahara occidental, selon Rabat.

              Le Polisario et le Maroc ont tenu jusque l?* deux rounds de négociations sous l'égide de l'Onu, en juin et août, ?* Manhasset afin de trouver une solution politique au conflit du Sahara occidental, qui les oppose depuis 1975. Les deux rencontres n'ont débouché sur aucun résultat, les deux parties campant sur leurs positions: Rabat préconise une large autonomie de ce territoire sous souveraineté marocaine, alors que le Polisario exige un référendum d'autodétermination laissant aux Sahraouis le choix entre l'indépendance, l'autonomie ou le rattachement au Maroc.

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              • Amazigh thought on Sahara issue

                First of all it’s not logical to speak of one Sahroui culture and group! The Sahroui`s in Morocco are not one group of people, they are actually divided. There are Berbers and Arabs first of all. Almost the half of the Sahroui`s are Arabised berbers( Imazighen) The Imazighen are the original inhabitants of the Maghreb. Look at the names in the Sahara and old rock paintings. Adrar Iforas etc.

                Second, if we are talking about being Moroccan. Sahroui`s are more Moroccan than the Imazighen. The Imazighen are the original inhabitants of the Maghreb and this includes the Sahara. The Sahroui custums and language is more like the Arabs of Rabat that descends from Rachidia. It’s about being Maghrebbian.

                Actually I think the whole of the Maghreb is one people regarding there culture, language and ethnic background. There are many sub-groups and tribes within this Maghreb group. If Morocco falls apart every tribe will demand it’s own government and we will fall into great anarchy, because they do not have the means and knowledge to govern! The best way for now to govern the Sahara is not division but unity in the Maghreb!

                It is far to dangerous for 200.000 Sahroui`s to get a county as big as the North of Morocco with 30.000.000 inhabitants of different backgrounds. This would be a great danger for the geopolitics and stability of this region and this group could never defend itself of the terrorist danger. Morocco is a multi-cultural country that is well aware of the cultural background of it’s citizens as well it is an example for the other Maghreb countries regarding progressive government and moderate Islamic course.

                Morocco is changing and giving every group it`s rights. We must focus on autonomy of the regions within the Maghreb Union. No division but unity. Morocco consist of Riffi`s, Cleuh, Jbella, Soussa, Arabs, Moroccan Jews etc. These are all as different as they are alike. The Sahroui`s who are my brothers are the victims of a plot of the “Sahroui leaders”and “Algerian hegemony” in the Maghreb.

                The Amazigh customs and language is very different from the people in Rabat and I agree that the wealth is not equally spread. Other people and region had also a lot to suffer in past by the human right abuses of the army! But look at the backgrounds of the soldiers in the army from high ranking officers till the basic soldiers they have all different backgrounds ; Sahroui`s, Riffies, Cleuh en Sous Berbers, they are all dominant in this army. So this army is a reflection of the inhabitants of Morocco. But the army changes and abuses are something from the past that has changes already a great deal. I saw it with my own eyes. This is because all the groups are demanding their right in the Maghreb. We need you Sahroui`s to be part of Maghreb and to put pressure with us on the Moroccan and other Maghreb Union governments to develop there democracy more and listen to it’s people. The more different groups we will consist of the more democratic we will be!

                Now they will get the chance under autonomy from Morocco to prove and govern themselves. I want the Sahroui`s to be free and happy to and the best way at this moment is the Moroccan autonomy plan. Compare Morocco to other countries in the Maghreb. I think if in the future the Maghreb countries will be more developed, there would be more space for a Maghreb confederation of regions were all these regions have great autonomy under the Maghreb confederation of states.

                Together we can make a change and built up our land! I ask you Sahroui`s lets unite and make Morocco and the Maghreb a better region for our children and other future generations. I believe we can do this because we are as much different as we are the same!

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                • Dutch Amazigh Foundation in Sahara issue

                  Azul, Salaam, Hello,

                  Om een goed beeld te krijgen van de Sahara kwestie is het van essentieel belang om de volledige bestuurlijke geschiedenis van dit volk te bestuderen, alsmede etnische oorsprong, taal en cultuur. De polisario pretendeert op te komen voor de belangen van de Saharaanse stam. Deze guerrilla groep heeft een leider die n.b. in Marrakech is geboren en getogen. Vaak zetten de polisario zich duidelijk af van de Marokkaanse identiteit, je kunt je afvragen waarom zij dit zo stellig doen.

                  Zijn de Saharanen echt zo anders dan andere Maghrebbijnen en Marokkanen? Hebben de polisario leiderschap en Algerijnse nationalisten er niet voor gezorgd dat de Saharanen een speelbal werden van hun politiek? In hoeverre zijn de Saharanen gebrainwashed door ze vast te houden in Tindouf ( Algerije) en alleen te laten reizen naar Marxistische staten (Cuba Noord-Korea etc). In hoeverre vertegenwoordigd de polisario het Saharaans volk? En is dit legitiem verlopen democratisch gezien? Er gaan vele geruchten dat een groot deel van de Saharanen tegen hun wil in door de polisario in Tindouf wordt vast gehouden. Is het misschien een idee om een nieuw referendum te houden onder de Saharanen in Tindouf over een besluit over terugkeer naar hun land van herkomst.

                  Is er wel sprake is van een Marokkaanse, Algerijnse etc. identiteit? Weet het Saharaanse volk wel dat de huidige grenzen een resultaat zijn van een koloniale erfenis. Moeten wij niet meer denken aan het grotere plaatje, de Maghrebbijnse identiteit, als je beziet dat alle Maghrebbijnen eigenlijk allemaal Berbers zijn met een vleugje Arabische cultuur.

                  Factoren waar je rekening mee moet houden zijn, geopolitieke verhoudingen van de Maghreb landen. De post-koloniale verhoudingen en de koude oorlog tijd van de Maghreb landen. Psychologische status van het Saharaanse volk en andere Maghreb stammen.

                  Ook lijkt mij het interessant te bezien in hoeverre de roeping om autonomie van de Kabylische Berbers uit Algerije te vergelijken is met het Saharaanse volk.

                  Zeker is dat de huidige grenzen niet natuurlijk zijn en dit een resultaat zijn van het kolonialisme. vraag: wat was het oorspronkelijke leefgebied van de Saharanen? Hoort hier Zuid-Algerije en West Libië niet bij? In hoeverre zijn deze landen bereidt om autonomie of zelfbestuur aan deze Sahararen over te hevelen?

                  In hoeverre is het praktisch om een land te creëren zo groot als de staat California met 200.000 Saharenen als je beziet dat in het Noorden meer dan 30 miljoen mensen wonen? Wat is het plan voor de grote groep Marokkanen die zich hier hebben gevestigd uit het Noorden en hier al meerdere generaties zijn? Wat zal dit Saharaanse land voor de geopolitiek van de Maghreb doen? Hoe groot is de kans dat het land een bananenrepubliek wordt of een vazalstaat wordt van het relatief instabiele Algerije. Hoe groot is de kans dat dit land gedomineerd en vatbaar wordt voor extremistische organisaties doordat er geen sterk bestuur is door gebrek aan ervaring, kennis, middelen, internationale erkenning, legitimiteit van leiderschap, etc.?

                  De volgende factoren overwogen te hebben zoals de goodwill die de Marokkaanse overheid heeft laten zien op het gebied van vrouwenrechten, emancipatie van de Berberse identiteit, economische ontwikkelen van de achtergestelde gebieden en gematigde Islamitische koers maakt Marokko een vooruitstrevend land. Marokko wordt in internationale Afrikaanse tijdschriften als voorbeeld land genoemd wat betreft de voorgaande ontwikkelingen. De Kabyllische Berbers van Algerije net zoals andere stammen in de Maghreb worden door hun nationale overheden ontzegd van alle vormen van zelfbestuur. De door een staatsgreep aan de macht gekomen kolonel Muammar Ghadaffi in Libië wil niet eens erkennen dat er sprake is van een Berberse identiteit in zijn land. Het voorgaande vergelijkend met het vergaande autonomie voorstel van Marokko, maakt Marokko een benchmark voor de andere Maghreb landen. Het autonomie voorstel laat zien dat Marokko een realistische toenadering heeft gezocht en een volwassen land in wording is met een vooruitstrevende benadering.

                  De Sahara kwestie is zoals vele problemen in Afrika een direct gevolg van een koloniale erfenis. De huidige landgrenzen zijn getrokken met weinig respect voor de culturele en bestuurlijke geschiedenis, etniciteit en afkomst van het volk. Hieruit volgend is er een pan-Arabische nationalisme ontwikkeld om de machthebbers aan het roer te houden. Deze nationalistische gevoelens hebben het idee gecreëerd dat de bewoners van de Maghreb landen verschillend van elkaar zijn wat in mijn ogen niet klopt.

                  Op dit moment kunnen we de landgrenzen niet gaan herdefiniëren, dit zou mogelijk bijdragen aan de instabiliteit van de regio en tot veel oorlogen en ellende kunnen leiden. Om de huidige positieve ontwikkelingen in de Maghreb landen te ondersteunen is het handhaven van de status-quo essentieel, dit om het platform te behouden waar we op kunnen voortbouwen tot een democratischere Maghreb. Tot deze status behoren de huidige bestuurlijke grenzen. We kunnen het ons simpelweg niet veroorloven de grenzen aan te passen. De emancipatie en acceptatie van de endemische taal en cultuur zal in mijn ogen het bindmiddel worden van de altijd al bestaande maar nog voor velen onbekende Maghrebbijnse identiteit. Wanneer de Maghrebbijnen gaan inzien dat zij eigenlijk in het verleden stom zijn gehouden door de bestuurders en de culturele en etnische verwevenheid gaan inzien van de Maghreb verminderen nationalistische gevoelens. En het zou dan ook niet uit maken of je land vanuit Layoune, Rabat, Algiers of een andere Maghreb land/stad zal worden bestuurt. Het gaat er dan alleen maar om dat het land goed wordt bestuurd.

                  Een Maghreb unie waarbij de afzonderlijke landen op justitieel, economisch en militair gebied samenwerken en de afzonderlijke regionen d.m.v. autonomie invulling kunnen geven aan hun democratische bestuur zou mogelijk de oplossing zijn. We kunnen hierbij leren van landen die ons voor zijn gegaan zoals de oprichting van de EU en de manier waarop Spanje b.v. autonomie geeft aan de regionen. Kortom een verdere opsplitsing van de Maghreb lijkt mij onwenselijk doordat het onterechte nationalistische gevoelens aanwakkert. Als potentieel gevolg hierop zou dit als trigger kunnen werken op andere stammen binnen de Maghreb die uit zijn op totale in mijn ogen onwenselijke controle. De focus zou beter gelegd kunnen worden op samenwerking tussen de Maghreb landen en stammen en geen oneindige opdeling.

                  Jamal
                  Fondation Metalsa
                  Last edited by Guest 123; 17th December 2007, 12:58.

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                  • Lundi 17 Décembre 2007 -- Les délégations étrangères constituées de représentants d’Etats, de gouvernements, de partis politiques et de Parlements, venues d’une trentaine de pays pour participer au 12e congrès du Front Polisario, lancent «un appel pressant» ?* l’adresse de la communauté internationale, particulièrement ?* l’ONU, pour faire aboutir le processus de paix au Sahara occidental.

                    «L’ONU doit œuvrer fermement pour sortir le processus de l’impasse, exigeant du Maroc le respect et l’application des résolutions pertinentes sur le Sahara occidental», pouvons-nous lire dans une déclaration transmise aux organes de presse.

                    Les délégations étrangères notent que les négociations directes entre le Front Polisario et le royaume du Maroc «doivent aboutir ?* une solution juste qui permette l’autodétermination du peuple sahraoui», qui relève, soulignent-elles, de la compétence exclusive de l’ONU.

                    En conséquence, ajoute la déclaration, «la communauté internationale doit se mobiliser pour amener le Maroc ?* respecter les droits inaliénables du peuple sahraoui, et ?* mettre un terme ?* sa politique d’occupation illégale, de répression et d’oppression, de bradage et de pillage, au Sahara occidental occupé».

                    Elles ont également rendu un hommage au Front Polisario et témoigné de «la determination, du sens des responsabilités et de maturité du Polisario et des congressistes, qui continuent de privilégier la voie pacifique pour parvenir ?* une solution juste et définitive du conflit du Sahara occidental, sur la base de l’exercice par le peuple sahraoui de son droit inaliénable ?* l’autodétermination».

                    Enfin, les délegations étrangères présentes au 12e congrès du Polisario soulignent qu’«encore une fois, seule une solution juste et pacifique basée sur l’autodétermination du peuple sahraoui ?* travers un référendum libre et régulier servira la paix, la stabilité et la coopération dans le Maghreb et dans le monde».

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                    • Lundi 17 Décembre 2007 -- Dans cet entretien qu’a bien voulu accorder le ministre de la Défense de la République arabe sahraouie démocratique (RASD), M. Mohamed Lamine Bouhali, au Jeune Independant, l’objectif du Front Polisario est clairement exprimé : aller sans détour au recouvrement de l’indépendance par les armes si jamais les négociations butent contre le refus marocain de se soumettre ?* la légalité internationale.

                      Le Jeune Indépendant : Monsieur le ministre, pourrions-nous savoir si ce 12e congrès du Front Polisario apportera des réponses aux attentes du peuple sahraoui ?

                      L. Bouhali : Ce congrès est d’abord une halte pour savoir où nous en sommes et quel bilan tirer depuis le dernier congrès de 2003.

                      Ensuite, il s’agit de porter un regard sur les questions organiques du Front Polisario et dégager, enfin, des perspectives ?* même de faire respecter le droit de notre peuple ?* l’autodétermination.

                      S’agit-il d’un congrès appuyant la voie pacifique en vigueur jusque-l?* ou va-t-on lui préférer l’option militaire ?

                      Nous avons de tout temps privilégié la voie pacifique et nous sommes toujours disposés ?* discuter s’il y a une volonté (marocaine, ndlr) dans ce sens.

                      Nous sommes préparés aussi bien ?* la paix qu’?* la guerre et nous laissons les deux portes ouvertes. Nous avons respecté toutes les résolutions émanant du Conseil de sécurité depuis le cessez-le-feu de 1991. Aujourd’hui, nous réflechissons ?* l’autre démarche après l’épuisement de tous les recours possibles pour une résolution juste du problème sahraoui.

                      Le troisième round des négociations directes entre le Front Polisario et le Maroc auront lieu au début de l’année prochaine ?* Manhasset. Vous attendez-vous ?* une évolution de la situation ?

                      Franchement, non ; Le Front Polisario a fait toutes les concessions possibles pour parvenir ?* un règlement du conflit qui garantirait l’autodétermination de notre peuple, mais le Maroc continue toujours ?* ignorer ses obligations pourtant ratifiées.

                      Aujourd’hui, nous estimons qu’il n’y a plus de chance de voir le dialogue aboutir étant donné que la partie marocaine persiste dans le blocage de la situation.

                      A votre avis, pourquoi le Maroc s’est-il rétracté ?

                      De son vivant, le roi Hassan II était convaincu que la seule solution possible était de laisser le peuple du Sahara occidental exercer son droit ?* l’autodétermination après l’échec de la colonisation forcée.

                      Aujourd’hui, son fils, le roi Mohamed VI, a renié tous les engagements ratifiés par son père et ne dispose désormais d’aucune volonté ?* régler le conflit qui nous oppose.

                      Pourquoi, ?* votre avis, le roi du Maroc persiste-t-il dans cette voie ?

                      Probablement parce qu’il est jeune et qu’il ignore la réalité du terrain.

                      Je pense qu’il méconnaît la situation qui prévaut actuellement et qu’il se sent assez puissant pour imposer ses choix. Cela dit, quand les rapports de destruction de ses avions, de chute de ses positions militaires, de pertes d’hommes et de matériels arriveront sur son bureau, il pensera alors ?* deux fois avant d’agir.

                      Des observateurs estiment que la menace du Front Polisario de reprendre les armes n’est qu’une manœuvre destinée ?* influer sur le prochain round de négociations avec le Maroc ?* Manhasset ?

                      Il ne s’agit nullement de manœuvre. Quand notre direction prend des décisions, elles sont appelées ?* être appliquées.

                      Nous n’avons pas l’habitude de ne pas respecter nos engagements. Si le présent congrès décide de reprendre la lutte armée, nous le ferons. Nous avons mené une lutte armée contre le Maroc dix-huit ans durant, nous avons soutenu les Nations unies dans leurs efforts pour un règlement de la question et aujourd’hui nous pensons qu’après l’épuisement des démarches visant ?* contraindre le Maroc ?* respecter la légalité internationale, recourir ?* d’autres voies.

                      Allez-vous reprendre la lutte armée si jamais le prochain round des négociations échoue ?

                      Je m’en tiens aux résolutions qui seront dégagées de ce congrès mais il est tout ?* fait clair que le Front Polisario est prêt ?* reprendre les armes au cas où les négociations n’apportent rien de concret.

                      Pourquoi le Polisario se montre-t-il disposé ?* reprendre la lutte armée en ce moment précis et pas avant ?

                      Je vous ai dit que nous avons privilégié la voie du dialogue et avons laissé le soin aux Nations unies pour régler le conflit.

                      Aujourd’hui, nous estimons qu’il est peu probable que le Maroc accepte de se conformer ?* la légalité internationale. La demande de la reprise des armes émane du peuple sahraoui et pas seulement des militaires. Les Sahraouis, particulièrement ceux des territoires occupés, pensent que seule la lutte armée pourra faire valoir leur droit ?* la dignité.

                      Ils réclament plus que jamais le recours aux armes. Avez-vous envisagé le moment de rompre le cessez-le-feu ?

                      Nous sommes en train d’en discuter. Si le rendez-vous de Manhasset achoppe, nous saisirons le Conseil de sécurité pour aviser l’opinion internationale.

                      La direction du Front Polisario se réunira, alors, pour dégager une date. Nous allons prendre le temps pour nous préparer ?* la lutte armée. Je pense que vers la fin de l’année 2008, si jamais rien de concret ne vient réconforter notre décision, nous passerons alors ?* l’action.

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                      • Maghreb Unity

                        Azul, Salaam, Hellow,

                        The Sahara issue is an interesting subject to write about to understand the Maghreb.

                        For a good understanding of the complexity of the Sahara issue it is very important to understand the complete administrative history as well as ethnic origin, language and culture of this people . The polisario says to stand for the interests of Sahroui people. This guerrilla group has a leader who is born and raised in the Moroccan city of Marrakech. The polisario frequently turn off clearly the Moroccan identity, you can wonder why they do this so persistent.

                        The Maghrebbian people are the inhabitants of the Maghreb countries. These inhabitants have a common cultural background as well as etnicity and language. Are the Sahroui really so different from other Maghrebbian people? Didn`t the polisario leadership and Algerian nationalists shaped the Sahroui people to be the playball of their hidden agenda`s ? To what extent are the Sahroui people brainwashed by polisario holding them in Tindouf (Algeria) camps and forbid them travelling to Morocco, only let them travel to marxist states (Cuba North-Korea etc). To what extent does the polisario represents the will of the Sahroui`s? And has this vote been legitimate and democratically? There are a lot of rumours that a large part of the Sahroui`s are kept against their will by the polisario in Tindouf camps and can not travel by freely to Morocco. Is there a possibility perhaps to have a referendum under the Sahroui`s in Tindouf concerning the decision returning to their country of origin.

                        Can we talk about a Moroccan, Algerian etc. identity? Do the Sahroui people know that the current borders are a result of a colonial inheritance. Must we better think of the larger picture, the Maghrebbian identity, if you consider that all Maghrebbians actually are of Amazigh ( Berber) descent with an Arab-Amazigh culture. Factors that have to be taken into account are the geopolitics of the Maghreb territoy. Psychological status of the Sahroui people and other Maghrebbian tribes. Post-colonial influence of the past and the cold war period. These factors were all external to the Maghreb and imported by the ruling class by help of foreign countries that were after own interest. These actions contributes a great deal to the division of the Maghreb countries and resulted in a deadlock of the Maghreb unification and polarisation of the Moroccan and Algerian people.

                        It also may be interesting to consider to what extent the call of the Kabyle Amazigh( Berbers) people in North of Algeria for more autonomy can be compared to the Sahara issue. It is certain that the current borders of the Maghreb countries are not natural and are the result is of colonialian inheritance: Knowing this is interesting because the call for a Saharan republic by the polisario with their known borders seems not logic. So what is the original habitat of the original Sahroui people? Isn`t the original habitat of the Sahroui also the South of Algeria and the West of Libya? Why don`t the Sahroui leadership also claim a part of these countries and just the Moroccan Sahara with it`s unnatural colonial times borders? To what extent are these other Maghreb countries prepared give a part of their country to the self-management of these Sahroui`s ?

                        If you consider there are more people living in the Western Sahara than in the Tindouf camps, these people are under Moroccan administration and came for the large part with the Green March. These people claim to be Saharan and were expelled and fled to the North of Morocco during the Spanish colonisation. These people cannot prove that they are Saharan, and are not taken into account with the UN referendum explaining the dead lock of that plan in the past. To what extent is it practical to create a country as large as the state California with 200,000 Sahroui`s from Tindouf if you consider that in the North part there are more than 30 millions inhabitants? What is the plan for the larger group of people that are living there already that came for a great deal with the Green March? These have established themselves in the Sahara after the Green March and already live here several generations.

                        What will this so called Saharan republic do for the geopolitics of the Maghreb? How big is the chance that this country could become a banana republic or a vassal state of the relatively unstable Algeria. How big is the chance that this country could becomes dominated and subject for extremist organisations generated by a lack of knowledge and experience in public governance, resources, international recognition, legitimacy of leadership, etc.? Considering the following factors such as the goodwill which the Moroccan government has shown in the field of woman rights, emancipation of the Amazigh identity, economic development of the poor areas, moderate Islamic course, these factors makes Morocco a relatavly progressive country in the Maghreb. In international African magazines Morocco is illustrated as an country that could be an example for the region when one concerns the previous developments Morocco could be an example for other African nations. The Kabyle Amazigh people of Algeria just like other tribes in the Maghreb are denied all forms of self-management by their national governments. Colonel Muammar Ghadaffi that seized power by a coup in Libya doesn’t even want to recognise that there is Amazigh identity in his country and rules Libya like a dictator with no development democratically what so ever. There is hope when his son will follow up, he is more libaral and open minded than his father. The previous compared with the courage’s, far-reaching autonomy initiative of Morocco makes Morocco a benchmark for the other Maghreb countries. The autonomy proposal shows that Morocco is looking for a realistic solution, this shows the willingness of this multi cultural country with its progressive approach.

                        The Sahara question as such is like the problems in other in African countries a direct consequence of the colonial inheritance. The current country borders have been drawn with little respect for the cultural and administrative history, ethnicity and descent of the people. After the colonial period we had a pan Arab sentiment in North Africa. This Arab nationalism had no respect for the indigenous Amazigh identity and tried aggressively to eradicate all the Amazigh elements in the Maghreb. This Arabisation of the Maghreb had a big impact on the cultural diversity of the Maghreb. This cultural diversity made the Maghreb to be a moderate Islamic region with little space for extremism, separatism and absolute thoughts concerning culture and ethnicity. Initially this Arab nationalism had been developed in the Maghreb to keep the ruling class in its position and to unify the different Maghreb countries. This nationalism was initiated by the pan Arab thought from the Middle East to unify the Arab peoples and nations in a socialst anti Western framework. There was no space for cultural diversity and respect for the endemic people. The Arab Israeli war was initiated by the Palestine people and ‘ Arab’ countries because the didn’t accept the UN proposal of the division of land between of a Palastine and Jewish state. The` Arabs` lost the war and lost as a reslult some parts of their countries that are still occupied by Israel like the West Bank, Golan Hights, Sinai Desert in the past. Arab nationalism didn’t prove to be successful, it didn’t brought anything good to the Maghreb, no democracy, no cultural diversity because of the simple fact Maghreb people are not Arabs in the first place. This pan Arab nationalism is the cause of the current “ Islamic” extremism in Algeria. One of the Arabisation programmes in Algeria imported Arab teachers from Egypt to educate the Amazigh Algerians in the Arab language.

                        What the Arab nationalist didn’t account for was the fact that these teachers of the Muslim Brotherhood could bring an extremist influx to the moderate Maghreb. The nationalist were blinded by there pan Arab ideology and at that time the treat of extremism was unknown. If the Maghreb people were more educated at that time they would never agree with this kind of misplaced nationalism. The more the Maghreb people get educated the more they become aware of the fact they are rather Maghrebbian of Amazigh descent than Arab.

                        After this unsuccessful pan Arab nationalism and after Algeria became independent from France the Maghreb countries became divided over the division of the French occupied territory. A part of Morocco was part of the French occupied Algeria. After the independence of Algeria this country didn’t want to give Morocco its lands in the East of Algeria back. This conflict resulted in a new kind of nationalism imposed by the rulers of Morocco and Algeria to unify both countries against each other.

                        They created the idea that the inhabitants of the Maghreb differ from each other. At this moment were are still in this period, but there are positive changes for reconciliation of the past and to look at the future by the Maghreb governments. After the Amazigh emancipation of the different Amazigh tribes in the different Maghreb coutries this Aamzigh entity could be the initiator of the creation of more awareness of common values and descent of the Maghreb peoples.
                        Last edited by Guest 123; 17th December 2007, 14:36.

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                        • >> Maghreb Unity

                          At this moment we cannot redefine the country borders of the Maghreb coutries, this would contribute possibly to the instability of the region and can lead many wars and misery. The current positive developments in the Maghreb is to be supported and to keep the status-quo in government is essential. This platform of the status quo is to be preserved to continue building upon step by step a more democratic Maghreb. This status quo has its current administrative borders. We cannot permit ourselves to simply adapt the borders to a pre colonial period, however these borders may have looked and were legitimate concerning their inhabitants.

                          The emancipation and acceptance of the endemic language and culture is in my opinion the clue of making the Maghreb more democratic and unified. The cultural awareness of the people of the Maghreb will be followed by looking at common language, culture and ethnicity. There will be an emergence of the the always existing but relatively unknown Maghrebian identity. When the Maghrebian people will realise that they have been kept in fact unaware in the past by their nationalist rulers about their cultural and ethnic closeness the nationalist sentiment will be reduced. And thus a Maghreb Union would be supported by the people. Thus it would not be so important from were your country would be governed, Layoune, Rabat, Algiers, Tripoli etc. The only thing people will be interested is that their region is governed as good as possible not who but how its governed. A Maghreb Union where the separate countries in judicial, economic and military area cooperate and the separate regions by means of autonomy govern their area could be a good plan to work towards in the future. If you look what Europe achieved after the second world war, with so many differences of the member countries in language, culture, politics in contrast of the Maghreb were the people speak the same language have the almost the same culture, would be very realistic. We can learn from countries which have had similar development in the past such as the establishment of the EU and the way Spain gives autonomy to its regions. In short a further division of the Maghreb by creating an so called Saharan republic seems undesirable because the encouragement of nationalist feelings. As a potential consequence it could be a trigger on other tribes within the Maghreb who have misplaced unrighteous and dangerous separatist thought of total undesirable control of their habitat. In my opinion at this moment the focus should better be on enhancing and stimulating cooperation between the Maghreb countries to develop and adjust their economies to each other, to check each other on bettering democratically, be unified against extremist, instead of the infinite division, unity.

                          Warm regards and Salaam to you,

                          Jamal Nouhi
                          Foundation Metalsa

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                          • w/salam

                            Please pay attention to 2 things:

                            1) The Western Sahara conflict issue is dealt with here, in this section. It is not an issue pertaining to internal, domestic Algerian politics.

                            2) Every time you post a link to your own site, it will be deleted. You have tried to spam a commercial for your site 3 times now and that is not going to fly here.


                            shukran

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                            • OK, now you can say that Algeria.com AND Wikipedia are sites that you're banned from. While Wikipedia banned you for 'vandalism' here you can put your ban down to spamming - despite a warning - and thinking that you could spray your pro-Moroccan propaganda all over the site.

                              mabrouk you!

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                              • SMARA, Western Sahara, December 17, 2007 (Reuters) - A threat by Western Sahara's independence movement to revive an armed struggle against Morocco is empty as the group is incapable of waging a new war, a Moroccan official said on Monday.

                                Peacekeepers have watched over Western Sahara since 1991 when the U.N. brokered a ceasefire to end a guerrilla war between independence movement Polisario Front and Morocco, which annexed the resource-rich northwest African territory in 1975.

                                The ceasefire terms included holding a referendum to let the inhabitants decide their future but the vote never happened.

                                Polisario's congress is due to vote on whether to return to arms on Tuesday and officials say its national secretariat has recommended preparing for a resumption of war while pursuing U.N.-backed peace talks at the same time.

                                "Brandishing the spectre of war will come back to haunt them. They don't have the means, unless they commit suicide," said Khalihenna Ould Errachid, who heads a council set up by Morocco to propose a way to govern the territory under its rule.

                                Polisario is widely seen as the weaker party militarily and most observers say it is unlikely to resume war soon.

                                The movement is still holding out for the long-delayed referendum, with full independence as one option. Rabat says the plebiscite would be impossible to organise and has offered only limited autonomy under Moroccan sovereignty.

                                Rabat says most Sahrawis are unhappy with Polisario speaking in their name and are ready to accept limited autonomy.

                                "Morocco has never been so glorious as it is today at the national and diplomatic level. The international community supports Morocco," Errachid said. "Polisario just wants to muddy the waters."

                                No country officially recognises Morocco's rule over Western Sahara but the U.N. Security Council is divided over a solution, with some non-aligned states supporting Polisario but France and the United States backing Morocco.

                                The protagonists in what has become Africa's oldest territorial dispute are due to meet on January 7-9 for the third round of U.N. brokered peace talks in less than a year but a compromise appears remote.

                                As the dispute drags on, tens of thousands of Sahrawis remain living in windswept camps inside the Algerian border, dependent on aid and cut off from relatives living in the Moroccan-held zone bordering the Atlantic.

                                "The Moroccan state wants to correct the faults of the past in proposing autonomy as it had neglected and marginalised the region in the past. We have an opportunity to be seized," said Errachid.

                                Polisario's proposal to resume a war footing is "a way of bidding up the situation for foreign consumption", he added.

                                Errachid was speaking in Moroccan-controlled Western Sahara at a gathering of the Royal Consultative Council for Saharan Affairs (CORCAS), a grouping of Saharan personalities advising Rabat on what form its plan for limited autonomy should take.

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